ILMOITTAUTUMINEN:VAH! Miten taidetta tehdään metaversumiin? (Seminaari ja Demo, 30.1.2025)
16.1.2025
Taiteen talon Virtual Art House metaversumi alusta on nyt valmis testaukseen. Meillä on käsillämme kansainvälisellä tasolla uraauurtava Proverse Oy:n kanssa ykteistyössä toteutettu virtuaalinen kulttuurikeskus, jossa pystymme esittamään reaaliaikaisesti kaikkia kulttuurin muotoja, sekä myös pian työskentelemään yhdessä, esimerkiksi CULTURHUB yhteisön ammattilaisten kanssa. Miten Virtuaaliseen Taiteen taloon tehdään sisältöä – ja pääseekö mukaan?
SEMINAARI: 30.1. 2025 klo 10.00-13.00 (Auditorio, Tehdasrakennus)
- Frans Tihveräinen: Mobiililaite-AR:n monet kasvot – 4 erilaista case-esimerkkiä (FlyAR)
- Lotta Veromaa: Fyysisen ja digitaalisen muotoilun yhdistyminen ja 3D-tekniikat (Lotta Larissa)
- Eero Tiainen: Virtuaalitaiteen intiimit pelimekaniikat (Avatars Journey)
- Aki Silventoinen: Metaversumin äänisuunnittelu: Kuuluuko virtuaalitodellisuudessa kaatuvasta puusta ääni? (Sound & Music / Laine Productions)
- Wesa Aapro: Metaversen avatarien sielukkuus (YLE)
DEMOT: 30.1. 2025 klo 14.00-16.00 (Kellari, Tehdasrakennus)
Rakkaussimulaatio Eve: Watyer Spirits(Avatars Journey / Team EVE)
Belzebubs 360° Hexperience (Sound & Music / Laine Productions)
Finnair Virtual Flight (Sound & Music / Laine Productions)
VIRTUAL ART HOUSE -Beta (Proverse)
AR Demoja (FlyAR)
VAH:in toiminta aloitetaan kesällä 2025 avattavassa Extra Live tapahtumassa, johon haki mukaan kulttuurin ammattilaisia kaikista maanosista ympäri maailmaa Antarktista lukuunottamatta. Mahdollisuudet lähteä mukaan eivät pääty tähän, vaan tavoioteenamme on laajentaa tätä ympäristöä niin, että tilojen käyttö olisi mahdollista kaikille Taiteen talon yhteistyötahoille. Virtuaalisen pilvenpiirtäjämme kerrosten määrä on rajaton.
Tässä seminaarissa haluamme herättää taiteen ja kulttuurin ammattilaisten rohkeutta unelmoida ja ryhtyä toimimaan tässä futuristisessa ja uudessa ympäristössämme. Seminaari avaa työkaluja ja tuotantoprosesseja, joita digitaalisessa ja virtuaalisessa ympäristössä operointi edellyttää. Taiteilijoiden ei tarvitse osata tai opetella itse kaikkea, kun tavoiteltavaa elämystä ja sen toteutusta lähestyy yhteistyönä. Näiden mahdollisuuksien ymmärtäminen rakentaa sillan reaalimaailman ja digitaalisten ympäristöjen välille.
Seminaariin mahtuu mukaan paikan päälle 50 henkilöä yleisöön, minkä lisäksi tapahtumaan voi osallista striimauksen välityksellä livenä – saat linkin striimiin sähköpostitse ilmouttaumalla tapahtumaan. Osallistuminen seminaariin, demoon ja striimiin on mahdollista vain etukäteen ilmoittautuneille.