Kriittinen Galleria: Ukraina (työnimi)
- 31.10.2025–02.11.2025 klo 12.00—18.00
- 04.11.2025–09.11.2025 klo 12.00—18.00
- 11.11.2025–16.11.2025 klo 12.00—18.00
- 18.11.2025–23.11.2025 klo 12.00—18.00
- 25.11.2025–30.11.2025 klo 12.00—18.00
Kriittinen Galleria, Palokunta
Järjestäjä: Kriittinen Galleria

UKRAINA (työnimi)
31.10.–30.11.2025
Näyttelyn kuraattorin, Stanislava Ovchinnikovan teksti.
”Tämä ei ole elokuva sodasta”,(1) julistaa nimetön tekijä viisituntisessa found footage -teoksessa Watch War / Смотреть войну / Katso sotaa (2018). ”Tämä on elokuva sodan kuvasta, sellaisena kuin se näkyy kotoa katsottuna.”(2)
Minäkin olen taipuvainen aloittamaan kieltämällä ilmeisen — sanomalla, että tämä ei ole näyttely sodasta, vaan näyttely sodan ilmentymistä ruuduilla, kaduilla ja ruumiissa, jotka ovat kaukana rintamasta. Mutta tällaisen väitteen tekeminen on kuin väittäisi, että nuolen kärki voi osua ilman nuolenvartta — toisin sanoen, ikään kuin nykyajan sodankäynti voitaisiin pitää erillään mediasta. Mikä ei tietenkään ole totta.(3) On yhtä tärkeää kuin koskaan kiinnittää huomiota sodan, sen välittämän kuvan (valokuva, video, teksti) ja sen todistajan väliseen napanuorayhteyteen. Näin ollen tämä näyttely puhuu sodasta sellaisena kuin se on nykyään: erottamattomana siitä linssistä, jonka avulla ihminen oppii näkemään tai pyrkii tappamaan.(4)
Ukraina (työnimi) esittää kolme teosta, jotka ovat Sasha Kurmazin, Lada Nakonechnan ja Mykola Ridnyin luomia ja joiden tarkoitus on pohdiskella elämisen ehtoja sen sodan aikana, jonka Venäjä aloitti Ukrainassa vuonna 2014. Taiteilijat pohtivat, miten väkivalta piilotetaan, vääristellään tai tehdään havaittavaksi kuvissa, kielessä, kehossa ja mediassa.
Videoteoksessa State of Emergency / Hätätila (2018) Sasha Kurmaz
yhdistää henkilökohtaista ja löydettyä dokumenttiaineistoa, joka kuvaa elämää Ukrainassa sodan neljän ensimmäisen vuoden aikana. Neljän kanavan ja neljänkymmenen minuutin aikana näemme rintamalinjoja, taisteluita Ukrainan parlamentissa, laittomia rakennustöitä vastustavia kansalaisia, palavia kirkkoja, räjähtäviä autoja ja lukuisia muita kohtauksia jokapäiväisestä väkivallasta — tai väkivallasta, joka on tulossa jokapäiväiseksi. Kurmaz luo teoksessaan yhteyden sodan, joka tuolloin oli levinnyt noin 10 prosenttiin Ukrainan alueesta, ja sen seurauksena koko Ukrainassa vallitsevan väkivallan, köyhyyden ja poliittisen epävakauden välille. Ja jos neljällä kanavalla samanaikaisesti etenevien lukuisien poliittisten tapahtumien seuraaminen saa sinut tuntemaan olosi hämmentyneeksi, niin sitä parempi. Useiden kriisien seuraaminen menettämättä tärkeitä yksityiskohtia on hyödyllinen taito, jota on hyvä harjoitella sodan aikana.
Silti, huolimatta kuvien moninkertaistumisesta, paljon jää näkymättömäksi. Mykola Ridnyin Blind Spot (2014) on saanut nimensä silmätautien piiristä: se viittaa verkkokalvon pieneen alueeseen, jossa ei ole valoherkkiä reseptoreita — aukkoon, jota terveessä näössä ei huomaa, koska aivot kompensoivat sen automaattisesti. Ridnyi pohtii, mitä tapahtuu, kun sairaus tekee tämän sokean pisteen näkyväksi. Hän rinnastaa skotooman tai glaukooman kaltaisten sairauksien aiheuttamat näköhäiriöt sodan runtelemasta Itä-Ukrainasta otettuihin kuviin ja tutkii, kuinka propaganda heikentää samalla tavalla kykyämme hahmottaa
todellisuutta.
Eikä kyse ole vain näkökyvystä. Kieli toimii toisena suodattimena, jonka kautta rakennamme ymmärryksemme maailmasta. Lada Nakonechnan installaatiossa The So-Called / Niin sanottu (2015) sanat — joista monet ovat peräisin Ukrainan silloisesta mediamaisemasta — ovat olennainen osa aggressiivisuuden välineitä. Tuomalla esiin kielen kyvyn sekä peittää että konkretisoida väkivaltaa, hän tarkastelee kielen roolia konfliktin leviämisessä.
Näyttelyn lisäohjelma on kutsu katsomaan Watch War / Смотреть войну / Katso sotaa -elokuvaa, joka on vuonna 2018 YouTubeen julkaistu found footage -elokuva (https://youtu.be/gdSgzriu89I?si=OPxaR9-dAUUo1XsO). Anonyymiksi jääneen henkilön editoima teos kokoaa yhteen 443 nimettömän silminnäkijän — sotaa koettelemien alueiden siviilien ja rintamalla taistelevien sotilaiden — vuosina 2014–2018 Venäjän ja Ukrainan välisen sodan aikana ottamia ja verkkoon lataamia videoita.
Sen lisäksi, että toimittaja on luonut laajan elokuvallisen dokumentin
kyseisestä ajasta, hän esittää myös joukon kriittisiä lausuntoja
kameran, montaasin ja katsojan roolista sodassa. Nämä venäjäksi
kirjoitetut lausunnot on sijoitettu elokuvan eri kohtiin. ”Tämä sota
aloitettiin, jotta se nähtäisiin”, lukee yhdessä lauseessa. ”Mitä
tapahtuu, jos lakkaamme katsomasta?”(5)
(Käännös: Teemu Mäki)
Loppuviitteet:
(1) Käännös englanniksi: Stanislava Ovchinnikova. Venäjänkielinen
alkuperäisteksti: Это не фильм о войне. (Anonyymi. Смотреть войну [Watch war]. 2018. Youtube, https://youtu.be/gdSgzriu89I?si=3dvCxRGIgP8E7TYx. 2:09:57)
(2) Käännös englanniksi: Stanislava Ovchinnikova. Venäjänkielinen
alkuperäisteksti: Это фильм о том, какой можно увидеть войну, оставаясь дома. (Anonyymi. Смотреть войну [Watch war]. 2018. Youtube, https://youtu.be/gdSgzriu89I?si=3dvCxRGIgP8E7TYx. 2:10:24)
(3) Kontekstuaalisesti merkityksellistä keskustelua median roolista
hybridisodankäynnissä (jota Venäjä usein käy) on esitetty seuraavassa: Rácz, András. Russia’s Hybrid War in Ukraine: Breaking the Enemy’s Ability to Resist. Finnish Institute of International Affairs, 2015, https://fiia.fi/en/publication/russias-hybrid-war-in-ukraine.
(4) Sama elokuva, Watch War / Katso sotaa (2018), tekee loistavaa työtä
tuodessaan tämän yhteyden esiin esimerkiksi yhdistämällä elokuvan eri keinoja — “панорамирование/точка сьемки/shot/средний план/соотношение сторон/zoom/видоискатель/внутрикадровый монтаж/глубина кадра” [“panning, camera position, shot, medium shot, aspect ratio, zoom, viewfinder, intra-frame montage, depth of field” — käännös. S. Ovchinnikova] tankissa olevan näytön kautta tehdyn kohdentamisprosessin kuvamateriaaliin. (Anonyymi. Смотреть войну [Watch war]. 2018. Youtube, https://youtu.be/gdSgzriu89I?si=3dvCxRGIgP8E7TYx. 2:32:05-2:34:13)
(5) Käännös englanniksi: Stanislava Ovchinnikova. Venäjänkielinen
alkuperäisteksti: Эта война начата для того чтобы быть увиденной. Что произойдет, если мы перестанем смотреть? (Anonyymi. Смотреть войну [Watch war]. 2018. Youtube,
https://youtu.be/gdSgzriu89I?si=3dvCxRGIgP8E7TYx. 3:04:00-3:04:24)