Mitä todella voimme tietää?
Videotaiteen näytössarja
Keväällä 2025, Video Art Festival Turku -tapahtumaa tuottava Ääriö ry esittää videotaiteen näytössarjan MITÄ TODELLA VOIMME TIETÄÄ? Kino Killassa.
Millaisena todellisuus näyttäytyy meille ja mitä todella voimme tietää? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia kevään näytössarjassa, joka esittelee videotaiteen keinoin erilaisia tulkintoja tietämisestä, tuntemisesta, ymmärryksestä ja maailmankaikkeudesta. Kukin oman temaattisen kokonaisuutensa ovat kuratoineet liiikkuvan kuvan parissa työskentelevät kuvataiteilijat Lilli Haapala, Kristoffer Ala-Ketola ja Anneli Nygren.
Näytösten jälkeisessä keskustelussa kuullaan taiteilijakuraattorien ja näytöksen taiteilijoiden ajatuksia aiheesta. Myös yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Näytöksistä ei peritä pääsymaksua, ja ne ovat esteettömiä. Näytössarjan toteutusta tukee Turun kaupunki.
//
In spring 2025 Video Art Festival Turku will present a series of screenings called “What can we really know?” at Kino Killa.
How does reality appear to us and what can we really know? These questions are being answered in the screening series, which presents different interpretations of knowing, feeling, understanding and the universe through the means of video art. The screenings are curated by visual artists Lilli Haapala, Kristoffer Ala-Ketola and Anneli Nygren, who work with moving images.
In the discussion after the screenings, the artist curators and the artists in the screening will share their thoughts on the topic. The audience will also have the opportunity to participate in the discussion. There is no admission fee for the screenings, and they are accessible. The screening series is supported by the City of Turku.
Keskiviikko 26.2.2025 klo 18
Language is leaving me
Kesto: Tapahtuman kesto 2h (näytös n. 65 min + keskustelu)
Kuraattori: Kristoffer Ala-Ketola
Järjestävä taho: Video Art Festival Turku
Lajityyppi: videotaide, kokeellinen lyhytelokuva
Näytös esittelee neljä videotaideteosta, jotka tutkivat alitajuntaa, tajuttomuutta, henkilökohtaisen historian kerroksia ja tiedon rajoja. Teokset käsittelevät kommunikaation mahdollisuuksia ja rajoituksia, yhdistäen aineistoja fysiikan, psykologian ja muiden tieteiden kentiltä. Kokonaisuus tarjoaa moniulotteisen katsauksen tiedon ja tiedostamattoman väliseen vuoropuheluun.
Lisätietoa: www.videoartfestivalturku.com/
//
“Language is leaving me” presents four video artworks that explore the subconscious, the unconscious, the layers of personal history and the limits of knowledge. The works deal with the possibilities and limitations of communication, combining materials from the fields of physics, psychology and other sciences. The screening offers a multidimensional overview of the dialogue between knowledge and the unconscious.
More info: www.videoartfestivalturku.com/
Cecelia Condit – Possibly in Michigan (1983)11:45
Lajityyppi: videotaide
Kieli: englanti
Tekstitys: ei
“Possibly in Michigan” on musikaalinen satu kahdesta naisesta, joita kannibaali seuraa kotiin. Siellä uhreista tulee hyökkääjiä.
Musiikki: Karen Skladany.
//
“Possibly in Michigan” is a musical fairy tale about two women who are followed home by a cannibal. There the victims become the aggressors.
Music and Animal Cannibal song by Karen Skladany.
Tuomo Tuovinen – Onko rakkaus Harhaa? (2025) n.5min
Lajityyppi: videotaide
Kieli: suomi
Tekstitys: ei
“Uuden vuosituhannen kynnyksellä olin 15-vuotias. Näin Tampereen Finnkinossa, kuinka Neo herää lumetodellisuudesta, ja sain videokameran. Me olimme viimeisiä joka kokivat esidigitaalisen aikakauden. Kenelle me näytimme keskisormea, kun näytimme keskisormea kameralle?
Teen henkilökohtaiseen videoarkistooni perustuvaa videoteosten sarjaa nimellä Onko rakkaus harhaa?.”
//
“At the dawn of the new millennium, I was 15 years old. I saw Neo waking up from a dream reality at the Tampere Finnkino, and I got a video camera. We were the last to experience the pre-digital era. Who are we showing the middle finger to when we show the middle finger to the camera?
I am making a series of video works based on my personal video archive called Is Love an Imagination?.”
Erwin Olaf – Le Dernier Cri (2006) 3:32
Lajityyppi: videotaide
Kieli: ranska
Tekstitys: englanti
“Le Dernier Cri” on Erwin Olafin luoma tulevaisuudennäkymä. Täydellisessä asunnossa moitteettomasti huolitellut hahmot elävät elämäänsä. Se, mikä nyt näyttää käsittämättömältä, voi milloin tahansa muuttua ihanteelliseksi kauneudeksi. Teos parodioi muodikkuuden tavoittelun epätoivoisuutta, ja kahden naisen vaihtamat pinnalliset kohteliaisuudet korostavat hienovaraisemmin vuorovaikutuksen tyhjyyttä.
//
“Le Dernier Cri” is a vision of the future created by Erwin Olaf. In a perfect apartment, impeccably groomed characters live their lives. What now seems unimaginable can at any moment become an ideal of beauty. The work parodies the desperation of the pursuit of fashionability, and the superficial compliments exchanged between the two women subtly emphasize the emptiness of the interaction.
Catalina Ouyang – Strange Attractor (2022) 42:31
Lajityyppi: videotaide, kokeellinen lyhytelokuva
Kieli: englanti
Tekstitys: englanti
“Strange Attractor” kokoaa uudelleen yhteen yhdistelmän historiallisia henkilöitä, kuten Balthus, Edmonia Lewis, Jean Sieberg, David Lynch ja Audre Lorde. Sekä Balthusin että Lewisin lainaus herättää kaksi hyvin erilaista tapaa metaboloida ”muusa”. Elokuva on yhden yön ajalle rakentuva kaaostarina, jossa elokuvantekijä ja hänen paljon vanhempi valkoinen hyväntekijänsä viettävät ajelemalla ympäri Washington DC:tä ja keskustelemassa autossa. Taiteilija kuvailee: “Modernistinen parannuskeinon, edistyksen ja ammattitaidon laituri halkeaa paljastaen haavoittuvuuden, turhuuden ja impotenssin.”
//Strange Attractor recontextualizes an amalgam of historical figures including Balthus, Edmonia Lewis, Jean Sieberg, David Lynch, and Audre Lorde. Citing both Balthus and Lewis evokes two vastly different ways of metabolizing the “muse.” The film is structured around one night that thee filmmaker and their much older white benefactor spend driving in Washington D.C. Ouyang’s video is, in many regards, the exact sort of “chaos story” that the artist describes: “In these stories, the modernist bulwark of remedy, progress, and professionalism cracks to reveal vulnerability, futility, and impotence.”
- Ikäraja
- k18
- Lajityyppi
- videotaide, kokeellinen lyhytelokuva
- Tekstitys
- englanti / ei tekstitystä