Kriittinen Galleria: KHOLOD HAWASH
- 10.01.2025–12.01.2025 klo 12.00—18.00
- 14.01.2025–19.01.2025 klo 12.00—18.00
- 21.01.2025–26.01.2025 klo 12.00—18.00
- 28.01.2025–02.02.2025 klo 12.00—18.00
- 04.02.2025–09.02.2025 klo 12.00—18.00
- 11.02.2025–16.02.2025 klo 12.00—18.00
- 18.02.2025–23.02.2025 klo 12.00—18.00
Kriittinen Galleria (Sisäänkäynti C4)
Järjestäjä: Kriittinen Galleria
KHOLOD HAWASH (s.1977) on irakilaissyntyinen, Suomessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Kun Irakista tuli hengenvaarallinen hänelle ja hänen taiteilijamiehelleen — heidän ammattinsa vuoksi — he lähtivät maasta ja päätyivät ensin Jordaniaan, sitten Suomeen, tammikuussa 2019, Artists at Risk -organisaation avulla.
Hawashin teokset ovat tekstiilitaidetta. Hän tekee ne leikkaamalla erivärisistä kankaista muotoja ja ompelemalla niitä käsin suorakaiteen muotoiselle pohjakankaalle. Tekniikka on suunnilleen sama kuin tilkkupeittoa tehtäessä, mutta Hawash käyttää sitä maalauksellisten kuvien tekemiseen — hänen käsissään kankaiden kappaleet muuttuvat muodoiksi ja väripinnoiksi ja ompelulanka viivapiirustukseksi.
Hawashin teoksissa on vertauskuvallisia, figuratiivisia tilanteita tai tapahtumia — ne ovat siis allegorioita. Hän on feministitaiteilija: useimpien hänen teostensa päähenkilö on naishahmo, joka tavoittelee vapautta ja emansipaatiota.
Hänen kuva-aiheensa ovat yksinkertaisia, ja myös kuvien sanoma — ainakin sanoman päällimmäinen kerros — on usein heti selvä. Eräs teos kuvaa kahlittua naista, jonka ympärillä leijuu avaimia. Toisessa teoksessa kaksi alastonta naista rimpuilee käärmeet ja tikapuut -pelissä.
Kolmannessa teoksessa meitä katsoo nainen pistooli kädessään, mutta pistoolin piipusta törröttää kukka ja naisella on liittolaisinaan lintu, lisko ja verenpunainen aurinko.
Nämä kuvaideat ovat iskeviä, välittömästi ymmärrettäviä, mutta samalla ne ovat kelle tahansa taiteilijalle vaikeita, sillä useimpien käsissä näistä syntyisi latteita teoksia. Hawashin käsissä ei, sillä hän toteuttaa visuaaliset ideansa niin herkällä ja vivahteikkaalla tyylillä.
Hän käyttää huumaavan värikylläisiä värejä, usein suoraa vastavärikontrastia, mutta laittaa niiden lomaan ja rinnalle myös murrettuja värejä tai kuvioituja pintoja, eikä kokonaisuus silti koskaan puuroudu, vaan kuhisee elämää — eli sisältää sekä harmonisia että riitasointuisia kontrasteja. Koska hän piirtää ompelemalla, eli menetelmällä, joka ei ole yhtä ketterä kuin kynä tai sivellin, hän on opetellut ilmaisemaan mahdollisimman paljon mahdollisimman vähillä viivoilla.
Väkevän tyylinsä ansiosta Hawash pystyy toteuttamaan hyvinkin yksinkertaisen kuvaidean koskettavalla tavalla… …ja hän osaa myös rakentaa yksinkertaiseenkin kuva-aiheeseen monimerkityksellisyyttä.
Englanniksi sanotaan ”you can’t eat your cake and keep it too”, kun kuvataan valintatilannetta, jossa kaksi hyvää vaihtoehtoa ovat toisensa poissulkevia. Aina ne eivät kuitenkaan ole. Kuin hyvä runoilija, Hawash osaa tehdä teoksia, jotka ovat joltain osin selviä kuin liikennemerkit, mutta samaan aikaan niissä on yhtä tärkeitä moniselitteisiä ja kirjaimellista tulkintaa pakenevia puolia.
”Kholod Hawash on yksi suosikkejani suomalaisten ja/tai irakilaisten nykytaiteilijoiden joukossa. En ole mielipiteeni kanssa yksin. Hänen teoksiaan on muun muassa Kiasman kokoelmissa. Vuonna 2022 hän sai Willian Thuringin säätiön palkinnon, jonka myöntää Suomen Taideyhdistys. Vuonna 2024 hän edusti Suomea Venetsian Biennaalin Pohjoismaisessa paviljongissa, Lap-See Lamin työryhmässä, joka toteutti monitaiteellisen teoksen The Altersea Opera.” – Teemu Mäki